20 March 2013

SOSEJ GULUNG

Lapar pula rasanya dipetang hari. Nak membeli di gerai... tapi cuaca panas terik. Jadi fikir punya fikir apa kata kita buat sesuatu yang menggunakan bahan-bahan yang telah ada aje di dapur tu.

Resepi untuk kali ini ialah sosej gulung. Bahan-bahannya amat mudah. apa yang kita perlukan ialah pelakon utamanya iaitu sosej dan roti. Pelakon-pelakon tambahannya pula ialah telur dan serbuk biskut. Serbuk biskut tu saya buat dengan cara mengambil biskut Cream Crackers dan hancurkan saje. mudahkan! jangan lupa minyak untuk menggoreng ye!


Mula-mula ambil roti dan buag bahagian tepinya. Kemudian gelek roti menggunakan penggelek. Bagi leper sikit roti tu. :D Lepas tu ambil sosej, letak keatas roti dan mulalah menggulungnya, sapu telur untuk lekatkan roti tersebut. Akhir sekali celup roti yang telah digulung dengan sosej itu kedalam telur dan celupkan pula kedalam serbuk biskut.

Gorengkan dengan api sederhana dan bila dah kelihatan kuning keemasan tu balik-balikkan dan angkat. Lagi bagus kalau boleh digoreng dengan menggunakan minyak yang banyak agar ia masak rata. Roti sosej gulung ni tak perlu digoreng lama-lama sebab serbuk biskut tu cepat masak, kalau tak hangus pula.

Selamat mencuba!

No comments: