26 August 2012

BUBUR LAMBUK TERENGGANU

Bubur lambuk pantai timur ni dipenuhi dengan sayur ulam-ulaman dan ikan... saya suka sangat bubur lambuk ni, kalau berbuka makan yg ini saja pun takpe. Inilah bubur lambuk favourite kita adik beradik di bulan puasa. Mama mmg selalu buatkan bubur lambuk ni. Bukannya tak boleh buat sendiri... tapi masakan air tangan mak memang best.. membuatkan kita selalu teringatkan mak kita di kampung walau di mana jua kita berada. Saya pun ingin selalu memasak... nanti anak-anak saya pun akan teringatkan masakan saya.. hehehe... Jadi mari kita cuba buat sendiri.. Apa lagi... Jom!


Bahan-bahannya ialah sayur ulam-ulaman (paling banyak daun pucuk kayu, daun kaduk, daun cekur manis, daun pucuk ubi kayu, daun ...), ubi keledek, santan, ikan selayang/kembung dalam 4 ke 5 ekor (ikut suka, kalau nak ikan banyak boleh tambah lagi), bawang merah 6 ulas, bawang putih 4 ulas, lada hitam, garam, special ingredient.... budu. :D hehehe . Tak lupa nasi/ beras untuk dibuat buburnya.



Masak nasi untuk dibuat bubur... Rebus ikan. Tumbuk bawang merah + bawang putih + lada hitam hingga lumat (guna lesung ye... nanti ada org tanye pulak tumbuk mcm mane). Kemudian masukkan isi ikan yg telah direbus tadi, tumbuk bersama bawang2 tadi. Setelah itu masukkan ke dalam bubur tadi. Kacau rata dan masukkan santan. Kacau lagi. (Kena selalu kacau takut bubur nasi hangus dan melekat di bahagian bawah)

Kemudian masukkan pula sayuran ulaman tadi. Masak lagi dan kacau... masukkan garam secukup rasa dan tak lupa budu secukup rasa. Kacau sehingga sedikit pekat. Tidak terlalu likat dan tidak pula terlalu cair. Siap sudah...

No comments: