09 August 2012

NASI KUNYIT

Faiz suka sangat nasi kunyit ni, makan saja pun takpe. Jadi terpaksalah maknya selalu membuat nasi kunyit.
Kalau dekat Terengganu, nasi kunyit selalu ada dijual di pagi hari. Orang buat sarapan.. macam nasi lemak. Kalau balik kampung, mesti tok ki akan belikan faiz sebungkus setiap pagi. :) Ada orang panggil nasi kunyit, ada yg panggil pulut kuning ataupun nasi semangat.

Okey... sekarang mari kita cuba buat nasi kunyit. Mula-mula kita perlu rendamkan pulut di dalam air yg dicampur dengan sedikit serbuk kunyit. Rendam semalaman ataupun 2 jam pun sudah memadai kalau buat dalam anggaran sedikit. Saya buat satu pot aje... untuk makan pagi. Mama kata masukkan asam keping untuk  jadikan nasi kunyit kelihatan berkilat. Ini petua Tok Wan katanya. Setelah beras pulut kelihatan kuning, sudah tiba masanya untuk mengukus.


Masukkan beras pulut ke dalam pengukus dan kukus sehingga kelihatan sedikit masak. Masukkan pula ke dalam bekas lain untuk kita masukkan santan. Masukkan santan kira-kira sampai paras beras pulut tersebut dan terus kukus sehingga masak. Setelah masak boleh dihidangkan... sedap dimakan bersama gulai ayam/ daging. :)


No comments: