21 July 2012

APAM POLKADOT

Inilah apam yg menjadi kegemaran anak-anak saya. Anak-anak lebih tertarik untuk makan apam ini sebab ianya lebih menarik kalau dibandingkan dengan apam biasa yg mempunyai satu warna sahaja. Resepinya sama sahaja, cuma yang bezanya adalah corak polkadot ditukar kepada gambar Angry Bird, Ladybird dan Bee. Corak apa-apa pun boleh dilakar mengikut kreativiti anda. (Nanti saya update lg)



Sekarang kita cerita tentang cara pembikinanya. :)


Mula-mula masukkan gula castor 1cwn + 2 sudu besar, kemudian 3 biji telur. Pukul high speed sampai putih. Kemudian masukkan 2 1/5 cawan tepung gandum + 3 sudu kecil Baking Powder. (Ayak tepung gandum dan Baking Powder supaya sebati dan juga untuk menjadikan tepung gandum tidak berketul-ketul/ mengelakkan bendasing termasuk). Masuk sedikit demi sedikit sambil pukul adunan. Masukkan pula susu cair 150 ml (boleh juga digantikan dengan susu segar 150 ml jika mahu) sambil adunan dipukul. Apabila adunan sebati masukkan 1 sudu kecil ovallette. Terus pukul hingga kental. Kan dah siap adunan. Jangan lupa masukkan 1 sudu kecil perasa vanila untuk menghilangkan bau hamis telur dan sebagai penambah perisa. (boleh juga digantikan dengan apa-apa jenis perasa spt perasa pisang, ros, lemon dll) 

Akhirnya bolehlah diasing-asingkan adunan mengikut warna yang ingin digunakan. Jika tiada Piping Bag, Gunakan plastik, masukkan adunan dan ikat dgn getah, kemudian gunting sedikit lubang kecil di hujung penjuru plastik utk memudahkan kita picit adunan untuk melakar.


Setelah selesai mengadun dan melakar bolehlah dikukus adunan apam tadi dengan api sederhana lebih kurang 15 minit.



 (ni yg x jadi sbb dikukus dgn api kuat : apam masak diluar tapi di dalam tak masak)


(apam ni bantat tak kembang : adunan silap)


No comments: